Alla inlägg under augusti 2014

Av Isabelle Bergman - 11 augusti 2014 15:00

41 Days


Igår var min sista dag på hemmet. När jag först satte min fot innanför dörren visste jag inte vad jag hade framför mig denna sommar. Jag hade aldrig gissat att jag skulle vara med om så mycket på både gott och ont. Jag känner verkligen att jag växt så mycket genom att ställas inför dessa lärorika krav. Det har varit tungt, tufft, jobbigt, stressigt, påfrestande, nytt, nervöst. Men det goda överväger. Att få jobba med en sån underbar och härlig personal samt vissa timanställda/vikarier har gjort att man orkar klara av det tuffa. Så mycket skratt och positiv energi. Att komma till jobbet och varje dag alltid få ett gott skratt är otroligt viktigt i dessa hårda jobb. Vården är den mest fantastiska, lärorika och hårdaste jobbet som finns. Hälften av folket ser ner på oss, speciellt dagens ungdomar. Men dem kommer nog aldrig riktgt förstå, kanske när deras anhöriga drabbas av något. Men aldrig se det ur vår syn. På vissa ålderdomshem vet jag att det är kaos, på nyheterna och allt. Det stämmer, det är kris.


Jag vet att min mormor dog efter en dålig omvårdnad från hennes hem. 1 vecka utan att få åka in akut, när hon väl åkte in samma dag dog hon några timmar senare för att organen inte orkade kämpa längre efter 1 vecka utan hjälp. MEN alla hem är inte så. Vi sliter för att ge det bästa, och speciellt den nya generationen inom vården. Jag har jobbat med några unga under dessa 5 veckor, och vi har lite av en annan inställning. Vi lär oss fortfarande, har nya kunskaper som vi lär oss i denna tid. För vissa kan det vara svårt att förstå, men det är vi som kommer jobba där sen. Det är väldigt bra att ta in oss nya istället för att tänka att vi börjar på ruta 1 och att man måste ansvara för ens misstag. Jag fattar, det är jobbigt. Men hur annars ska vi ta oss vidare? Lära oss? Vi alla har vart på ruta 1, vi föds inte med erfarenheter. Vare sig du jobbat i 30 år eller 3 veckor har vi alla stått där första dagen, nervös men redo.


Jag hoppas på att kunna bli timanställd samt fasta helger lördag-söndag framöver. Jag känner mig riktigt duktig och stolt i det jag gjort och det jag kan nu. Det är väldigt viktigt för mig. Har fått mycket positiva kommenterar av kollegerna som följt min utveckling dessa 5 veckor och det betyder mycket! Jag är väldigt redo av vad jag härmed har framför mig. Har klarat av: Akutfall, död, drama, olyckshändelser, blodtrycksfall och mycket mer. Ibland helt själv. Nu har jag mer skinn på näsan och erfarenheter samt kunskaper som jag är väldigt tacksam för! Saknar redan mina boenden och kollegor!


Tack för denna lärorika sommar!


DAGENS:





Presentation


Mitt namn är Isabelle, jag är 18 år och lever mitt liv med motgångar & framgångar.
I denna blogg kommer ni få ta del av: Min vardag, Straightedge, Dansen, ADHD, IBS, Utbildningen till Undersköterska. Samt mina åsikter och tips!
Enjoy!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards